Natrag

Željezo

Željezo je jedan od najrasprostranjenijih metala u prirodi. U Zemljinoj kori ima ga 4,7%. Ono je također životno važan biogeni element ljudskog organizma.

Iz povijesti

Željezo je jedno od najstarijih ljekovitih sredstava. Poznato je već od 2500 godine prije Krista. U 17. stoljeću se za liječenje anemije upotrebljavala se željezna piljevina u vinu.

Svojstva

Željezo je srebrnobijeli, mekani metal. Rijetko se nalazi u čistom stanju, najčešće u rudama (magnetit, hematit, limonit, pirit, siderit)

Željezo u organizmu

Ukupna količina željeza u tijelu zdravog, odraslog čovjeka iznosi 4,5 grama.

Naš je organizam vrlo štedljiv prema ukupnim količinama željeza u tijelu, jer najveća količina željeza, koja nastaje raspadanjem crvenih krvnih zrnaca, ponovno ulazi u proces sinteze hemoglobina. Ipak, dnevno se iz organizma izlučuje 0,5-1 mg željeza, i to ljuštenjem epitela crijeva i kože, a manjim dijelom urinom, znojenjem i putem žuči.  Ljudski organizam je usavršio mehanizam kojim zadovoljava svoje potrebe za željezom. Kada se pokaže potreba za željezom – primjerice u doba rasta i razvoja, tijekom trudnoće, ili kod gubitka menstrualne krvi – željezo se troši iz zaliha. Tek kad dođe vrijeme da se zalihe ponovno napune, apsorpcija se pojača,  te organizam, ukoliko su prehrambeni izvori adekvatni, nadomješta izgubljene zalihe.

Zašto je željezo važno?

Željezo ja neophodno za izgradnju crvenih krvnih zrnaca, odnosno hemoglobina, sastojka koji je u organizmu odgovoran za prijenos kisika, te za stvaranje mioglobina, važnog pigmenta mišića koji mišićima omogućuje pohranjivanje energije. Željezo je također  sastavni dio za život važnih enzima koji osiguravaju procese staničnog disanja. Osim u navedenim strukturama, naš organizam raspolaže i zalihama željeza koje se nalaze u jetri, koštanoj srži i slezeni, a funkcija im je da u situacijama povećanih potreba služe kao rezerva.

Kako osigurati dovoljno željeza?

Budući da naše tijelo ne može sintetizirati željezo, moramo ga unijeti hranom. Od unijetih količina željeza, zavisno od njegova oblika i potreba organizma, može se upiti i dospjeti u krvotok svega 2-10% unijete količine. Stoga bi u organizam trebalo unijeti između 10 i 15 mg željeza na dan, radi osiguranja potrebne količine željeza. Preporučena dnevna količina za zdravu odraslu ženu iznosi 15 mg, a za zdravog odraslog muškarca 10 mg. Prirodni izvori su :jetrica, crveno meso, tuna, oštrige, bundeva, zob, mahunarke, kvasac, smokve.

Nedostatak željeza jedna je od vrlo čestih bolesti u svijetu. Uzroci mogu biti neodgovarajuća prehrana, loša ili poremećena apsorpcija, gubitak krvi ili stanja povećanih potreba.  Povećane potrebe za željezom imaju djeca, adolescenti, žene u reproduktivnom razdoblju, trudnice, vegetarijanci, ali također i sportaši, osobe s hemoroidima, čirevima, ulceroznim kolitisom ili sličnim stanjima koja uzrokuju gubitak krvi ili slabu apsorpciju. Mjesečni gubitak željeza kod žena dvostruk je u odnosu na onaj kod muškaraca. Trudnicama treba dvostruko više željeza nego ostalim ženama. Svakodnevne potrebe žena za željezom iznose prosječno oko 1,5 mg, dok trudnicama i dojiljama treba dvostruko više, oko 3-3,5 mg. Do deficita željeza dolazi kada su zalihe željeza tako niske da se usporava proizvodnja hemoglobina, ali mu koncentracija ipak ostaje stabilna. Anemija nastupa kad, zbog nedovoljne produkcija hemoglobina, pada koncentracija hemoglobina. Simptomi nedostatka su umor i letargija, oslabljen apetit, smanjene fizičke i radne mogućnosti te smanjena otpornost organizma.

Smatra se da deficit željeza i anemija uzrokovana deficitom željeza pogađa četvrtinu do trećinu svjetske populacije. To predstavlja globalni problem, najučestaliji kod siromašnih ljudi koji se loše hrane. Prevladava stav da je nedostatak željeza najbolje sprječiti pravilnom i raznolikom prehranom, ali je najčešće potrebno posegnuti za preparatima željeza u tabletama ili sirupu. Pokazalo se da takva terapija može značajno poboljšati status željeza, posebno kod rizičnih skupina. Terapija je često dugotrajna jer je, nakon što se nadomjesti deficit željeza u krvi, potrebno ponovno popuniti zalihe u organizmu. Čaj (uključujuću i zeleni), kava, mlijeko, jaja te crno vino smanjuju apsorpciju željeza. Dakle, «kavopije» i uživatelji čaja imaju veće potrebe za željezom. Vitamin C naprotiv poboljšava njegovu apsorpciju, pa je preporučljivo preparat sa željezom uzeti sa svježe iscijeđenim voćnim sokom.


časopis pitajte nas