Natrag

Vitamin C

Iako otkriven još tridesetih godina ovog stoljeća, vitamin C ili askorbinska kiselina do danas ne prestaje zaokupljati pažnju znanstvenika, pa je broj objavljenih radova o tom “famoznom” vitaminu popriličan. Međutim, njegova primjena sve to nadmašuje. Tako ćemo ga naći u lijekovima, napitcima, namirnicama, u kozmetičkim preparatima, pa čak i u žvakaćim gumama...

Što to čini tu sitnu molekulu toliko moćnom da nam pomaže i u sprječavanju prehlada i gripe, i u očuvanju lijepog tena, te k tome još osigurava dodatnu energiju oslabljenom organizmu? Iako se o tom čudesnom vitaminu mnogo znade, tek nam najnovija istraživanja otvaraju neslućene širine njegove primjene...

Iz povijesti

Otkriće vitamina C vezano je uz skorbut, bolest koju uzorkuje njegov nedostatak i koja je od davnina poznata. Kada se u 18 st. bolest raširila među britanskim mornarima, istraživana je mogućnost njenog liječenja plodovima citrusa, a postignuti rezultati bili su ohrabrujući. 1928.god. A. Szent-Gygőrgyi izolirao je vitamin C iz kupusa i adrenalnih žlijezda, a 1932.god. Waugh i King identificirali su spomenuti spoj u soku limuna kao aktivni antiskorbutni faktor. Kemijska struktura kasnije je određena, a njegovo kemijsko ime  – askorbinska kiselina, zapravo je nastalo od riječi “anti” i “skorbut”, što upućuje na njenu sposobnost da liječi skorbut.

Svojstva        

Vitamin C je bijeli kristalinični prašak, a spada u skupinu u vodi topivih vitamina. Mora ga se čuvati zaštićeno od svjetla i zraka, jer je podložan oksidaciji, a pod utjecajem svjetla mijenja boju.

 

Vitamin C u organizmu

Kod peroralne primjene brzo se apsorbira, a apsorpcija se smanjuje s povećanjem doze, tj. što je veća doza, manji postotak vitamina C se apsorbira. To se posebno odnosi na jednokratne doze veće od 1 g. No, sav vitamin C koji se unese hranom se apsorbira. Vitamin C je u organizmu najzastupljeniji u jetri, leukocitima, žljezdanom tkivu i očnoj leći. Prolazi transplacentarnu barijeru.

 

Zašto je važan vitamin C?

Još su naše bake poznavale blagotvorno djelovanje limuna i šipka na jačanje organizma, dok su znanstvenici utvrdili da vitamin C svojim snažnim antioksidacijskim djelovanjem neutralizira razarajući učinak slobodnih radikala. Tako je jedna od njegovih bitnih funkcija sprječavanje oksidacije masnoća u tijelu, što je zapravo pretpostavka za prevenciju ateroskleroze. K tome je vitamin C s uspjehom ispitivan i kod bolesnika s blago povišenim krvnim tlakom. Uzimanjem neadekvatno pripremljene ili industrijski obrađene, konzervirane hrane, u želucu i crijevima nastaju opasni toksični spojevi, tzv. nitrozamini. Upravo vitaminom C može se sprječiti njihovo razorno djelovanje. Jednostrana prehrana također može biti uzrok nedostatka vitamina C, što se najčešće očituje kod starijih osoba. Starije osobe su zbog promijenjenih navika prehrane i promijenjenih metaboličkih funkcija osobito sklone stanju manjka vitamina C. U njihovoj prehrani manje je zastupljeno svježe povrće i voće, često zbog problema sa zubalom.

I pogrešno osmišljene dijete mogu dovesti do izraženog manjka vitamina C. Postoje stanja i bolesti kod kojih su izrazito povećane potrebe za vitaminom C. Dijabetičarima je tako zbog njihovog metaboličkog oboljenja potrebna oko 30% veća količina vitamina C na dan, a osobama s alergijom vitamin C će kao prirodni antihistaminik dodatno ublažiti alergijsku reakciju. Cigareta upravo krade vitamin C iz organizma pušača, pa zbog toga pušači pate od njegova kroničnog nedostatka i trebali bi ga redovito nadoknađivati. Uz navedene zaštitne funkcije jednako je bitna i izgradna uloga C vitamina. On je neophodan za sintezu kolagena, vlaknaste bjelančevine koja učvršćuje mišiće i krvne žile, ali je i sastavni dio kože, tetiva, kostiju, hrskavice i zubi. Zato dovoljna opskrba organizma vitaminom C olakšava zarastanje rana, a postiže se i zdraviji i ljepši izgled kože. Veće potrebe za tim vitaminom imaju trudnice, dojilje, rekonvalescenti, starije osobe kao i aktivni športaši, zbog izuzetnih tjelesnih i psihičkih opterećenja. Danas se na osnovi najnovijih ispitivanja neslućeno šire mogućnosti primjene vitamina C. Znanstvenike je zaintrigirala mogućnost antimutagenog i antitumorskog djelovanja vitamina C kao potencijalno visoko djelotvorne, a uz to neškodljive supstancije. Uočena je i njegova uloga u sprječavanju nastanka žučnih kamenaca i prevenciji nekih patoloških stanja u trudnoći.

Kako osigurati dovoljno vitamina C? 

Preporučena dnevna doza vitamina C je nedavno povećana sa 60 mg na 90 mg za muškarce i 75 mg za žene, a pušačima se preporučuje još dodatnih 35 mg. Te su doze minimalne, ali nikako optimalne.

Uobičajena doza iznosi oko 200 mg na dan i treba je uzimati svakodnevno. Kod povećanih potreba može se uzeti 500 mg ili čak i više. Maksimalna dnevna doza, po preporuci američke Akademije znanosti, je 2000 mg, iako su mišljenja o tome među znanstvenicima podijeljena. Dugotrajna primjena doza većih od 2000 mg može kod osjetljivijih osoba izazvati mučninu, žgaravicu, proljev ili grčeve u trbuhu. Krajnji oblik nedostatka vitamina C izaziva skorbut, bolest koja se manifestira oticanjem zglobova, krvarenjem desni, te pucanjem ili krvarenjem malih krvnih žila smještenih neposredno ispod površine kože. Prije otkrića spoznaje da su limun i naranča prikladano i dostupno sredstvo za prevenciju skorbuta, na dugim prekomorskim putovanjima brodske posade su gubile i do dvije trećine mornara zbog te bolesti koja se epidemijski javljala i na kopnu za vrijeme ratova. Danas je pojava skorbuta relativno rijetka, ali su blaži oblici dosta česti. U takvim slučajevima simptomi pomanjkanja vitamina C najčešće su nespecifični: slabost, brzo umaranje i tromost. U kasnijoj fazi bolesnici se tuže na bolove u kostima, zglobovima i mišićima te ponekad na otežano disanje. Povećana je sklonost infekcijama i usporen oporavak. Može doći i do otoka i krvarenja desni.

Namirnice s visokim udjelom vitamina C

Vrsta hrane Sadržaj vitamina C, mg / 100 g
Šipak 1000
Pasji trn

450

Crni ribiz 180
Peršin 160
Paprika 139
Brokula 110
Zeleni kupus 110
Kivi 80
Cvjetača 73
Limun 53
Naranča 50

 


časopis pitajte nas