Natrag

Selen

Selen je esencijalni oligoelement, mineral u tragovima koji štiti organizam od štetnog djelovanja slobodnih radikala.

Iz povijesti

Selen je otkriven 1817. godine. Ime mu dolazi od grčke riječi selene što znači mjesec.

Svojstva

Selen je metal koji nalazimo u tri crvene, dvije crne i sivoj modifikaciji.

Selen u organizmu

Selen se apsorbira u dvanaesniku. Apsorpcija varira ovisno o tome je li riječ o anorganskom ili organskom selenu. Anorganski se apsorbira od 50 – 100%, dok se organski apsorbira gotovo potuno tj. oko 90%. Selen se izlučuje putem urina, a kod povišenog unosa i izdisanjem, dok se mala količina izlučuje i stolicom. Rezerve selena u organizmu nalaze se u obliku selenoproteina. Najviše se nakuplja u eritrocitima, slezeni, jetri i zubima, testisima i spermi.

Zašto je selen važan?

Selen je sastavni dio oko 30 poznatih selenoproteina koji su važni antioksidativni enzimi. Također je dio i enzima glutation-peroksidaze te još dva enzima važna za ublažavanje oksidativnog stresa. Selen također utječe na imunološki sustav. Dokazano je i da povećava antioksidativni učinak vitamina A i E. Selen ima sposobnost mijenjanja metabolizma nekih toksičnih minerala čime smanjuje njihovu toksičnost.

Kako osigurati dovoljno selena?

Kvalitetnom i uravnoteženom prehranom unitjet ćemo oko 70 – 100 mcg selena na dan čime će potrebe zdrave odrasle osobe za ovim mineralom biti zadovoljene. Biljke su glavni izvor selena iako ga možemo naći i u nekim vrstama mesa te hrane iz podmorja, osobito lososu i školjkama. Količina selena u hrani ovisna je o tlu na kojem je biljka rasla odnosno o sadržaju selena u biljkama koju su životinje jele. Dnevno preporučeni unos selena za zdravu odraslu ženu iznosi 55 mcg, dok je za zdravog odraslog muškarca taj unos nešto veći i iznosi 70 mcg. 

Nedostatak selena može se javiti u osoba koje se neprvilno hrane. Neka zemljopisno ograničena područja karakteristična su po manjku selena u tlu te se i kod osoba koje na tim područjima žive može češće dijagnosticirati nedostatak selena. Ovaj problem značajan je za neke dijelove Kine i Rusije u kojima se javlja i specifičan zdravstveni problemi koji se povezuje s nedostakom selena i vitamina E u hrani, a nazivaju se:

  • Keshan bolest (povećano srce, oslabljena funkcija srca, javlja se kod djece)
  • Keshan-back bolest (bolest velikih zglobova ili osteoartropatija)
  • Miksedematozni endemski kretenizam (rezultira mentalnom retardacijom).

Simptomi nedostatka selena su: promjene u boji noktiju, mišićna slabost, kardiomiopatija.

Nedostatak selena, osim kod ljudi koji se nekvalitetno hrane može se očekivati kod osoba koje boluju od gastrontestinalnih bolesti, osobito Kronove bolesti ili kojima su kirurški odstranjeni dijelovi probavnog trakta. Dodatni unos slena smatra se korisnim i kod osoba koje imaju smanjen unos joda, čime se utječe na neurološke simptome koji prate smanjenu funkciju štitnjače.

Vrlo visoki unos selena koji dovodi od povišene razine selena u krvi (više od 100 mcg/dl) može rezultirati stanjem koje se naziva selenoza, a prati ga: gastrontestinalni nemir, gubitak kose, bijele pjege na noktima, zadah na češnjak, mučnina i blagi neurološki nemir.


časopis pitajte nas