Natrag

Krom

Krom je esencijalni mineral potreban za normalan metabolizam ugljikohidrata i masti. Pripada skupini elemenata u tragovima koje organizam treba u količini manjoj od 100 miligrama na dan.

Iz povijesti

Krom je 1797.godine otkrio Louis-Nicholas Vauquelin, francuski kemičar. Ime mu dolazi od grčke riječi chroma što znači boja, zbog obojenosti njegovih spojeva

Svojstva

Krom je plavobijeli do srebrnosivi, sjajni metal.

Krom u organizmu

Trebalo je proći gotovo stoljeće i pol prije nego je otkriveno da je krom sastavni dio biljnog i životinjskog svijeta, a da ga sadržava i ljudsko tijelo, dokazano je tek prije četrdesetak godina. U ljudskom ga organizmu ima vrlo malo, svega 14 mg kod osobe teške 70 kilograma. Krom dobivamo iz hrane, no tijelo uspije iskoristiti svega 1-2% u njoj sadržanog kroma. Apsorbirani se krom uglavnom izlučuje urinom, a samo male količine gube se stolicom, znojenjem ili putem žuči. Na pojačani gubitak kroma utječe visok unos šećera, iscrpljujuće vježbanje, infekcije, trudnoća, dojenje i tjelesne ozljede. Do najvećeg gubitka kroma dolazi pod utjecajem stresa.

Zašto je krom važan?

Krom sudjeluje u nizu značajnih bioloških procesa koji se svakodnevno odigravaju u našem tijelu. Najznačajniju ulogu ima u metabolizmu glukoze, odnosno šećera, pojačavajući djelovanje inzulina i povećavajući osjetljivost staničnih receptora na inzulin. Na taj način omogućuje da inzulin bolje obavlja svoju funkciju u prijenosu šećera iz krvi u stanice tkiva. To dovodi do stabilizacije razine šećera u krvi, smanjuje rizik naglog porasta i pada šećera u organizmu, te se šećer bolje iskorištava kao pogonsko gorivo za stvaranje energije u stanicama. Istovremeno se koči njegova pretvorba u masne naslage.  Nadomjestak kroma može biti koristan i u smanjenju tjelesne težine te poboljšanju mnogih pokazatelja starosti.

Kako osigurati dovoljno kroma?

Količina kroma u hrani je različita i određena je za mali broj namirnica. Najbolji prirodni izvor kroma je pivski kvasac, no veliki broj ljudi ga ne podnosi, jer često izaziva probavne tegobe, nadutost i mučninu. No, kroma ima i u telećoj jetri, krumpiru u ljusci, kruhu od integralnog brašna, mrkvi, brokuli, jabuci, kukuruzu, banani, špinatu, kupusu i naranči. Slatke namirnice siromašne su kromom, a mogu pridonijeti i njegovu gubitku iz tijela. Zanimljivo je da vitamin C uz svoje ostale uloge, potpomaže i iskorištavanje kroma u našem tijelu.

Kada nema dovoljno kroma

Hranom obično unesemo oko 50μg kroma na dan, dok pretpostavljene potrebe za tim mineralom iznose čak i do 200 μg. Niti u jednoj namirnici kroma nema u naročito velikoj količini. Kako je njegova iskoristivost iz hrane relativno mala, uz iscrpljenost tla te kod povećanog unosa šećera i masnoća, moguć je nedostatak kroma u tijelu. Nedostatak je češći i kod dugotrajne parenteralne prehrane, te u starijoj životnoj dobi. Razina kroma u tkivu se smanjuje s godinama, pa se njegov nedostatak može povezati s povećanjem broja oboljelih od šećerne bolesti u starosti. Iako je tijelu krom potreban u vrlo malim količinama, ima presudan utjecaj na metabolizam šećera. Naime, kako krom sudjeluje u metabolizmu glukoze, ravnoteža šećera u krvi postepeno se remeti; obroci koji sadrže šećer više se dobro ne podnose, dolazi do stanja sličnih dijabetesu. Krom pomaže djelovanju poznatog hormona u krvi – inzulina, te se još naziva i faktorom podnošenja glukoze. Kod nedostaka kroma su osim toga zapaženi poremećaji rasta, povišenje očnog tlaka i razine kolesterola u krvi, povećanje postotka masnog tkiva u tijelu te nervni i moždani poremećaji. U područjima gdje se hranom unose premale količine kroma, zabilježen je znatan porast oboljelih od kardiovaskularnih bolesti. Preporučeni dnevni unos za krom je 50 do 200 μg za odrasle.

Stoga se dodatno uzimanje kroma često preporučuje osobama koje boluju od šećerne bolesti kao i starijim osobama.

Interakcije

Na preporučuje se krom uzimati istovremeno s lijekovima za neutralizaciju želučane kiseline, a niti s kalcij karbonatom, jer oni mogu smanjiti iskorištavanje kroma u tijelu.

Istovremeno uzimanje vitamina C značajno povisuje apsorpciju kroma.


časopis pitajte nas