Natrag

Biotin

Iako je biotin jedan od manje poznatih vitamina B skupine, on igra vrlo značajnu ulogu u brojnim tjelesnim procesima. Nazivamo ga još i vitamin H.

Iz povijesti 



Ime biotin dolazi od grčke riječi “bios” što znači život. Izoliran je 1936.god. iz žutanjka. No, otprilike u isto vrijeme otkriven je i podatak da bjelanjak sirovog jajeta sadrži protein koji, ukoliko se dovoljno dugo konzumira, može dovesti do avitaminoze biotina. Riječ je o prirodnom antagonistu biotina – avidinu. 



Svojstva



Biotin je u vodi topiv vitamin, a ubrajamo ga u skupinu vitamina B. Sintetiziraju ga bakterije, kvasci i gljive, alge te određene biljne vrste. Ne razgrađuje se kuhanjem. 




Biotin u organizmu

U našem tijelu biotin se nalazi iz tri moguća izvora: unsen hranom ili u obliku suplemenata, tj. dodataka prehrani te biotin koji sintetiziraju bakterije u debelom crijevu. Kao i većina vitamina B skupine, brzo se apsorbira iz probavnog trakta. Zašto je važan biotin? 

Biotin je važan u metabolizmu proteina, masti i ugljikohidrata iz hrane. Uključen je u biosintezu masnih kiselina, glukoneogenezu, proizvodnju energije te sintezu nekih aminokiselina poput L-leucina, L-isoleucina, L-valina. Novija istraživanja upućuju da bi biotin mogao biti značajan u ekspresiji gena te u DNK replikaciji. 

No, ne smijemo zaboraviti da je biotin i nezaobilazan sastojak svih vitaminsko-mineralnih formulaza ljepotu. Naime, kosa i nokti se pretežito sastoje iz rožnatog materijala, keratina. Biotin ima važnu ulogu u tvorbi osnovne keratinske supstancije i time osigurava čvršću strukturu noktiju i kose. Također pokazuje povoljne učinke kod sitnog ljuskanja i prhutanja kože, seboreje vlasišta, te kod ragada u kutovima ustiju. 




Kako osigurati dovoljno biotina? 



Biotin je široko rasprostranjen u hrani, no ako ga uspoređujemo s ostalim vitaminima B skupine, možemo reći da je njegov sadržaj u hrani ipak nešto niži. Među bogatijim izvorima biotina su žutanjak jajeta, jetra, bubreg, riža, cvjetača, mlijeko i soja. Pekarski kvasac, odnosno Saccharomyces cerevisiae, jedan je od najbogatijih izvora biotina. Odrasle osobe rijetko pate od nedostatka biotina. Možemo ga očekviati kod osoba koje kroz duže vrijeme konzumiraju sirovi bjelanjak jajeta, koje pate od malapsorpcije ili su na parenteralnoj prehrani, a bez nadoknade biotina u vidu suplemenata. Klinički znaci nedostatka biotina manifestiraju se kožnim promjenama (ljuskave, eritematozne, eruptivne promjene na koži), alopecijom, konjunktivitisom te neurološkim abnormalnostima. Zanimljivo je da se nedostatak biotina povezuje sa specifičnim stanjem koje nazivamo “egg white injury” ili u slobodnom prevodu bolest uzrokovanja konzumiranjem sirovog bjelanjka. Naime, sirovi bjelanjak jajeta sadržava protein avidin koji djeluje kao antagonist biotina (veže ga i tako sprječava njegovu apsorpciju). Kuhanjem se avidin denaturira te se biotin može apsorbirati. Uočeno je da biotin ublažava kožne promjene koje nastaju kao posljedica njegovog nedostatka te je tako i dobio ime “vitamin H” od njemačke riječi “haut” što znači koža. 


časopis pitajte nas